Currently unavailable for a full-time job

Furban

bannerVanuit Centric had ik een afstudeerproject gekregen namelijk Furban. Furban (Future Urban) is een platform dat gemeentes ondersteunt bij inwonersparticipatie in het fysieke domein. Met Furban kan de gemeente eenvoudig ideeën opdoen bij inwoners. De gemeente maakt projecten aan en nodigt gebruikers uit om zelf 3D ontwerpen te maken en deze te delen met buurtgenotenbanner

Wegens rechten vanuit Centric kan ik alleen het prototype tijdens het gesprek tonen

Aanleiding

De aanleiding voor deze opdracht is het tot nu toe ontbreken van een grondig onderzoek naar wie de doelgroep precies is en welke behoefte deze doelgroep heeft bij het gebruik van Furban.

Probleem

Het probleem is dat de gemeente Rotterdam en haar burgers onvoldoende kunnen samenwerken, omdat er nog niet actief wordt bijgedragen door burgers aan de invulling van hun directe leefomgeving. De gemeente wil de betrokkenheid van de burgers verhogen, echter kunnen of willen niet alle burgers de bijeenkomsten bijwonen. Als inwoners niet betrokken zijn bij gemeenteprojecten kan het zo zijn dat de gemeente beslissingen neemt die weinig draagvlak bij de inwoners hebben. Hierdoor krijgen inwoners geen vertrouwen in de gemeente en ontvangt de gemeente veel klachten. De gemeente heeft geen inzicht in hoe ze burgers enthousiast kan maken voor de invulling van hun fysieke leefomgeving, zodat er actief kan worden bijgedragen aan nieuwe projecten. Momenteel beschikt de gemeente Rotterdam niet over een digitale omgeving die de participatie van burgers kan verhogen, de wens bestaat dat Furban hierin kan bijdragen.

Doel

Het doel is dat met behulp van Furban een enthousiasmerende digitale omgeving wordt gecreëerd, waarmee de gemeente in dialoog kan gaan met haar burgers, zodat zij meer betrokken worden bij de inrichting van hun directe leefomgeving. Dit vergroot de mogelijkheid tot participatie bij de invulling van hun directe leefomgeving. Mijn doel is een herontwerp van Furban op te leveren met een verbeterde usability en goed persuasive design.


Concepten

Samen met de doelgroep van inwoners tussen de 27 t/m 39 jaar die in bezit zijn van een eigenhuis zijn er concepten bedacht door middel van een co creatie namelijk Furban 3D, Furban AR en Furban VR. Er is samen met de doelgroep en Centric medewerkers voor gekozen om concept Furban AR en Furban 3D te combineren. De doelgroep heeft geen voorkeur en zou beide concepten gebruiken.

Concept 1

banner banner

Concept 2

banner banner

Concept 3

banner banner

Schetsen

Ik heb een aantal persuasive design schetsen gemaakt die ingezet kunnen worden om de doelgroep te laten participeren. Hiervoor had ik feedback nodig van de doelgroep en Centric en heb ik een feedback sessie ingepland om de schetsen te beoordelen wat invloed heeft op de volgende fase.

banner

Cardsorting

De doelgroep maakt veel gebruik van mobiele apparaten zoals telefoon en tablet. Furban werkt momenteel alleen voor Desktop en zal ook gemaakt moeten worden voor mobiele apparaten om participatie te verhogen. Samen met Centric is er besloten om nu alleen een design te maken voor tablet omdat het anders niet haalbaar is in de 17 weken afstudeertijd. Furban heeft nog geen design voor tablet daarom heb ik besloten om samen met de doelgroep een cardsorting techniek toe te passen om een begrijpelijke lay-out te creëren.

banner

Prototype burgers Adobe XD

banner
Categorie

Afstudeerstage Centric UX design

Opdrachtgever

Centric

Periode

Februari 2020 - Juli 2020

Tools

Adobe illustrator, Adobe XD, Photoshop

Methode & technieken
Onderzoeksfase:

  • Heuristic evaluation,
  • Mindmap,
  • Deskresearch,
  • Enquete uit sturen naar burgers,
  • Business goals
  • Interview met de gemeente,
  • Usability test uitvoeren van de huidige Furban met burgers(observeren, PANAS techniek, Post test interview),
  • Usability test uitvoeren van de huidige Furban met de gemeente (observeren, PANAS techniek, interviewen),
  • feedbacksessie met de burgers over Furban,
  • Benchmark concurrenten,
  • Customer journey map en empathy map,
  • User needs en persona's

Create concept fase

  • Systeemeisen prioriteren MosCow Methoden,
  • Co creatie (6-3-5 methode, concepten maken),
  • Scenario's,
  • conceptkeuze matrix,
  • Moodboard,

Design detail

  • Taakdiagram
  • Use case
  • sitemap,
  • flowchart,
  • schetsen,
  • Lo-fi prototype,
  • Lo-fi prototype testen

Realise

  • Hi-fi prototype
  • Hi-Fi prototype testen met burgers en de gemeente

CASES WAAR IK TROTS OP BEN Trotse projecten
Responsive image

FURBAN

Vanuit Centric had ik een afstudeerproject gekregen namelijk Furban. Furban (Future Urban) is een platform dat gemeentes ondersteunt bij inwonersparticipatie in het fysieke domein. Met Furban kan de gemeente eenvoudig ideeën opdoen bij inwoners. De gemeente maakt projecten aan en nodigt gebruikers uit om zelf 3D ontwerpen te maken en deze te delen met buurtgenoten.

Het doel is dat met behulp van Furban een enthousiasmerende digitale omgeving wordt gecreëerd, waarmee de gemeente in dialoog kan gaan met haar burgers, zodat zij meer betrokken worden bij de inrichting van hun directe leefomgeving. Dit vergroot de mogelijkheid tot participatie bij de invulling van hun directe leefomgeving. Mijn doel is een herontwerp van Furban op te leveren met een verbeterde usability en goed persuasive design.

CMD'DAYTJE

Dit project is gemaakt voor de Haagse Hogeschool om aandacht te besteden aan het verminderen van uitval voor de eerstejaars studenten van de opleiding CMD(communicatie en multimedia design), het doel is om het studiesucces te vergroten. Studiesucces betekent dat de student met 51 punten of meer doorgaat naar het tweede jaar. Aan onze project groep is gevraagd om een service(design) te bedenken die werkt aan het vergroten van studiesucces.

Het huidige probleem is dat de huidige aangeboden service niet aansluit op de behoeften van eerstejaars studenten CMD aan De Haagse Hogeschool, wat betreft het ondersteunen bij behalen van studiesucces.

Het doel van dit project is het aanbieden van een service die aansluit op de behoeften van eerstejaars studenten, betreffende het ondersteunen bij het behalen van studiesucces.

Responsive image
Responsive image

T-MOBILE VAS PAGINA'S

Binnen het bedrijf heb ik met verschillende soorten UX-cases/projecten meegewerkt. Ik zorgde samen met collega's dat de B2C(business to consument) en B2B(business to business) constant werden verbeterd, door testen uit te voeren en herontwerpen te maken. Het grootste project waar ik aan mee heb gewerkt is het herontwerpen van de VAS(value added service) pagina's van T-Mobile, die helaas niet online getoond kunne worden.

Ben je Nieuwgierig naar mij?

Wil je mij beter leren kennen en mijn vaardigheden en liefde voor het vak ontdekken,
mail dan naar Tessajaworski@gmail.com, dan drinken wij samen gezellig thee of koffie.

Bekijk mij ook op: Instagram , Facebook of Linkedln