Aanleiding
De aanleiding voor deze opdracht is het tot nu toe ontbreken van een grondig
onderzoek naar wie de doelgroep precies is en welke behoefte deze doelgroep
heeft bij het gebruik van Furban.
Probleem
Het probleem is dat de gemeente Rotterdam en haar burgers onvoldoende
kunnen samenwerken, omdat er nog niet actief wordt bijgedragen door burgers
aan de invulling van hun directe leefomgeving. De gemeente wil de betrokkenheid
van de burgers verhogen, echter kunnen of willen niet alle burgers de
bijeenkomsten bijwonen. Als inwoners niet betrokken zijn bij gemeenteprojecten
kan het zo zijn dat de gemeente beslissingen neemt die weinig draagvlak bij de
inwoners hebben. Hierdoor krijgen inwoners geen vertrouwen in de gemeente en
ontvangt de gemeente veel klachten. De gemeente heeft geen inzicht in hoe ze
burgers enthousiast kan maken voor de invulling van hun fysieke leefomgeving,
zodat er actief kan worden bijgedragen aan nieuwe projecten. Momenteel beschikt
de gemeente Rotterdam niet over een digitale omgeving die de participatie van
burgers kan verhogen, de wens bestaat dat Furban hierin kan bijdragen.
Doel
Het doel is dat met behulp van Furban een enthousiasmerende digitale omgeving
wordt gecreëerd, waarmee de gemeente in dialoog kan gaan met haar burgers,
zodat zij meer betrokken worden bij de inrichting van hun directe leefomgeving. Dit
vergroot de mogelijkheid tot participatie bij de invulling van hun directe
leefomgeving. Mijn doel is een herontwerp van Furban op te leveren met een
verbeterde usability en goed persuasive design.
Concepten
Samen met de doelgroep van inwoners tussen de 27 t/m 39 jaar die in bezit zijn van een eigenhuis zijn er concepten bedacht door middel van een co creatie namelijk Furban 3D, Furban AR en Furban VR. Er is samen met de doelgroep en Centric medewerkers voor gekozen om concept Furban AR en Furban 3D te combineren. De doelgroep heeft geen voorkeur en zou beide concepten gebruiken.
Schetsen
Ik heb een aantal persuasive design schetsen gemaakt die ingezet kunnen worden om de doelgroep te laten participeren. Hiervoor had ik feedback nodig van de doelgroep en Centric en heb ik een feedback sessie ingepland om de schetsen te beoordelen wat invloed heeft op de volgende fase.
Cardsorting
De doelgroep maakt veel gebruik van mobiele apparaten zoals telefoon en tablet. Furban werkt momenteel alleen voor Desktop en zal ook gemaakt moeten worden voor mobiele apparaten om participatie te verhogen. Samen met Centric is er besloten om nu alleen een design te maken voor tablet omdat het anders niet haalbaar is in de 17 weken afstudeertijd. Furban heeft nog geen design voor tablet daarom heb ik besloten om samen met de doelgroep een cardsorting techniek toe te passen om een begrijpelijke lay-out te creëren.
Prototype burgers Adobe XD
Categorie
Afstudeerstage Centric UX design
Opdrachtgever
Centric
Periode
Februari 2020 - Juli 2020
Tools
Adobe illustrator, Adobe XD, Photoshop
Methode & technieken
Onderzoeksfase: - Heuristic evaluation,
- Mindmap,
- Deskresearch,
- Enquete uit sturen naar burgers,
- Business goals
- Interview met de gemeente,
- Usability test uitvoeren van de huidige Furban met burgers(observeren, PANAS techniek, Post test interview),
- Usability test uitvoeren van de huidige Furban met de gemeente (observeren, PANAS techniek, interviewen),
- feedbacksessie met de burgers over Furban,
- Benchmark concurrenten,
- Customer journey map en empathy map,
- User needs en persona's
Create concept fase
- Systeemeisen prioriteren MosCow Methoden,
- Co creatie (6-3-5 methode, concepten maken),
- Scenario's,
- conceptkeuze matrix,
- Moodboard,
Design detail
- Taakdiagram
- Use case
- sitemap,
- flowchart,
- schetsen,
- Lo-fi prototype,
- Lo-fi prototype testen
Realise
- Hi-fi prototype
- Hi-Fi prototype testen met burgers en de gemeente