Probleem
Het huidige probleem is dat de huidige aangeboden service niet aansluit op de
behoeften van eerstejaars studenten CMD aan De Haagse Hogeschool, wat betreffende
het ondersteunen bij behalen van studiesucces.
Doel
Het doel van dit project is het aanbieden van een service die aansluit op de
behoeften van eerstejaars studenten, betreffende het ondersteunen bij het behalen
van studiesucces.
Tijdlijn
Onze stakeholders zijn eerstejaars CMD studenten, tweedejaars CMD studenten,
SLB’ers en docenten. Voor het onderzoek ligt de focus bij eerstejaars CMD
studenten aan de Haagse Hogeschool in Den Haag.
Voor het aanscherpen van de opdracht en daarbij het vaststellen van wat precies
het probleem is, is er begonnen met een vooronderzoek. Het vooronderzoek
bestaat uit een brainstormsessie, enquêtes en korte interviews met de
stakeholders. Voor het vooronderzoek is gekozen om een tijdlijn van jaar één van
CMD aan De Haagse Hogeschool vast te leggen. Een tijdlijn visualiseert de
contactmomenten, ndere momenten en emoties die dan spelen die belangrijk zijn voor het vooronderzoek
Customer journey
In de customer journey map staan de pijnpunten van de 1e en 2e jaars CMD studenten. De customer journey is doormiddel van een enquete en interviews in kaart gebracht.
Voor dit project leggen we de focus op de groep Neutrale Noa, omdat zij een potentiële
afvaller kan zijn maar ook potentie heeft om haar naar het volgende jaar te gaan. Deze
groep zal voornamelijk de focus krijgen bij dit project. De studenten die twijfelen of
ze de juiste keuze hebben gemaakt (dalende Dave), zullen geen meerwaarde
hebben voor dit project. Uit een interview met zowel de werkgever als de Faculteit
coach is gebleken dat deze doelgroep niet van belang is voor de opleiding. De
opleiding wil zich voornamelijk focussen op studenten die potentie
hebben om studiesucces te halen
Moodboard
Oppepper'tje is een concept dat zich focust op verschillende momenten door het
jaar, waarbij studenten van CMD Den Haag toe is aan een kleine oppepper. De
naam van het concept legt hierbij de nadruk op het kleine oppepper momentje
door te eindigen met ‘tje. Bij het concept is de focus gelegd op 4 kernwaarden. De
studenten moeten door middel van een oppepper gemotiveerd worden,
geïnspireerd raken, kennis vergaren en ontspannen.
Dit concept zal het huidige probleem ‘De huidige aangeboden service sluit niet
aan op de behoeften van eerstejaars studenten wat betreffende het ondersteunen bij
behalen van studiesucces’ kunnen oplossen door middel van het creëren van
kleine en grote momenten door het schooljaar heen die de student inspireren,
motiveren, nieuwe kennisgeven en ontspannen. Wat zorgt voor een oppeppertje!
Middelen
Om het concept ‘oppepper’tje en de momenten tastbaar te maken voor de
studenten, wordt gebruik gemaakt van verschillende middelen. Deze middelen zijn
met elkaar verbonden om de studenten op verschillende momenten en via
verschillende kanalen een oppeppertje te geven tijdens hun studie.
Enkele middelen zijn de blikjes, Instragram, website van CMD aanpassen en een applicatie voor de telefoon.
Instagram om de doelgroep te benaderen
Uit onderzoek kwam naar voren dat de doelgroep het meest gebruik maakt van Instagram. Bij deze oppepper is het betrekken van de student een stuk makkelijker. Zo kun je
door middel van insta stories op verschillende manieren input vragen van de
studenten. De insta stories zijn kleine video’s van maximaal 15 seconden. De insta
stories zijn maar 24 uur beschikbaar, maar tegenwoordig heeft Instagram ook de
functie om belangrijke stories vast te leggen met behulp van hoogtepunten die op
het profiel van de gebruiker te vinden zijn.
Categorie
Service design
Opdrachtgever
The Haagse Hogeschool
Periode
December 2019 - Februari 2020
Tools
Adobe illustrator, Sketch, Photoshop
Methodes & technieken
Onderzoeksfase:- OnderzoekSurvey
- Users interview
- Emotional journey
- Customer journeymap
- Co-create
workshop
- Moodboard
- feedbacksessies
Create concept:- Co-design
- Prototyping schermen en middelen